Reactie op ‘Utrecht afsluiten voor boten met vuile motor’

Vaarmiddag: 13 september 2015

Onderstaande brief is een reactie op een radio interview met Maarten van Heuven bij Bingo FM: https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/2107758/utrecht-afsluiten-voor-boten-met-vuile-motor.html

Hallo Maarten,

Ik hoorde van uw radio optreden en de oproep om vervuilende boten te weren uit de stad. Graag kom ik met u in contact om dit onderwerp te bespreken, omdat ik me er al lang in verdiep en ervaringsdeskundige ben. Vanuit die hoedanigheid draag ik met mijn kennis bij via de Kleine Boten Club Utrecht.

Binnen de KBCU hebben we gezorgd voor een goed en beschikbaar alternatief voor traditionele dieselbrandstof. Namelijk blauwe diesel. Een 100% HVO, hydrotreated vegetable oil die volledig uit hernieuwbare grondstoffen wordt gewonnen, afbreekbaar is door het (water)milieu, reukloos en 90% minder CO2 uitstoot dan traditionele diesel. Op ons initiatief heeft een brandstofleverancier deze brandstof beschikbaar gemaakt op een pomp bijna aan het water. Veel van de diesel-booteigenaren in Utrecht  tanken deze brandstof al. Je herkent ze aan de speciale sticker die ze mogen voeren. 
Overigens gaat het maar om minimale aantallen. Ik vaar regelmatig, ook langere stukken. Vandaar de dieselmotor die nog lang niet aan vervanging toe is. Die gaat een leven lang mee. Mijn bootje verbruikt ca 1liter per uur varen. U leest het goed. Dwz op jaarbasis nog geen 20 liter. Ik tank daarom maar eens in de twee jaar een keertje. Dat is heel wat anders dan de schepen die op het Amsterdam Rijn Kanaal langs Utrecht ronken op zware stookolie of de aggregaten die 24 uur per dag gewone diesel stoken voor het werk aan de kademuren. Bij navraag hadden zij nog nooit van blauwe diesel gehoord.  

Nee, dit is schieten met een kanon op een mug. Diesel vaarders betalen via het liggeld al een enorm hoge toeslag. Ombouw van een schip van diesel naar elektra is economisch en vanuit milieu oogpunt onverantwoord. De kosten zijn torenhoog, de kennis en ervaring bij botenbouwers bovendien onvoldoende en de aanslag op grondstoffen (enorme lithium accu’s die niet gerecycled worden) erg groot. Dit verdient zich op geen enkele manier terug. Ik heb verschillende offertes opgevraagd en kom op bedragen rond de EUR 10.000,- uit voor de ombouw. De levensduur van de ca EUR 1.200,- kostende accu’s is bovendien beperkt. Begrijp me niet verkeerd. Ik geef ook om schone lucht, heb ook zonnepanelen en rijdt een “groene” auto. Maar dit kan werkelijk niet de bedoeling zijn.

Ik nodig u van harte uit eens te komen kijken op mijn bootje in de stad. Daarbij kan ik u vertellen over de initiatieven die er voor handen zijn en die hetzelfde effect sorteren. 
Het weren van dieselschepen kan geen doel op zich zijn. Groener varen, ja! Dat kan gewoon met blauwe diesel. Verkrijgbaar in Utrecht aan het water. Laten we dát onder de aandacht brengen. 
Overigens auto’s, oldtimers, campers, gemeentevoertuigen, bussen etcetera rijden ook prima op deze blauwe diesel. 
https://kleinebotenclubutrecht.nl/2019/10/05/kbc-in-duurzame-100-van-trouw/

Met vriendelijke groet en uitkijkend naar uw reactie,

Jaap van den Burg