Wetenswaardigheden

Inhoud:  Electrisch varen,stil en milieuvriendelijk,gedicht:”droombootje”van Ingmar Heytze

Electrisch varen; stil en milieuvriendelijk!

Frank Nieuwesteeg

 Waarom electrisch? 

Ook in Utrecht varen veel keine boten met een electrische buitenboordmotor.

Ze gaan niet hard, maar dat hoeft ook niet.

Een snelheid van 5 km/uur is hard genoeg om met een bootje door de singels en grachten te varen op een mooie zomeravond. Bovendien geen gepruttel dat het getinkel van de wijn- of champageglazen kan overstemmen, en geen benzinewalm over de hapjes.

Wel is de actieradius ook minder met een electromotor. Naar Breukelen varen over de vecht lukt niet, Amelisweerd lukt net wel (eventueel eerste stuk tot de Waterlinieweg met een benzinemotor varen).

De KBC Utrecht is van mening dat je met een electromotor ook in de natuurgebieden mag varen, zoals de Kromme Rijn, en de Nieuwe Gracht/Drift/Plompetorengracht. De gemeente Utrecht is hierover nog niet duidelijk.

 Wat heb je nodig? 

Voor electrisch varen heb je een electrische buitenboordmotor ,een accu en een lader nodig.

Een kleine boot (plm 4 meter maximaal)  heeft genoeg aan een motor met een stuwkracht van 50 Lbs, bij  “volgas” gebruikt deze 35 Ampere per uur uit een 12 Volts semi-tractie accu.

Prijs van een nieuwe Minn Kota van dit vermogen, 5 snelheden vooruit en 3 achteruit plm 500 euro nieuw .

Een 2ehands motor kan een alternatief zijn, mits in draaiende staat te bezichtigen. Een electromotor is onderhoudsvrij en gaat minimaal 15 jaar mee. Zoek b.v. op marktplaats.nl of ebay.nl.

 

Verder heb je een semi-tractie accu nodig. Dit is een accu die niet alleen korte piekafname (startmotor) , maar ook continue stroomafname goed kan verdragen. Nieuwprijs: vanaf 75 euro voor een accu van 105 Ampere.

Een accu mag je nooit geheel ontladen. Vuistregel: maximaal 80% gebruiken, bij een verbruik van 35Ah dus 84 A bij een accu van 104A. Dit betekemd plm. 2 ¼ uur varen bij maximale snelheid.

Het is verstandig om dan niet 2 ¼ uur achtereen te varen , met een pauze af en toe geef  je de accu de kans zich beter te “herstellen”.

Een accu is best zwaar, kleinere accu’s zijn relatief duur.

Een steekwagentje o.i.d. is dus best handig om de accu naar de boot te rijden. Pas op met tillen; de plastik handgrepen kunnen bros worden, vervang ze zonodig door een stevig nylon koord.

 

Tot slot heb je een acculader nodig.

Dit dient een beveiligde lader te zijn, deze signaleert dat de accu vol raakt. Hij zal dan het laatste stuk langzaam bijladen en automatisch afslaan als het laadproces beeindigd is.

De lader moet minimaal met 10Ampere per uur kunnen laden anders duurt het laadproces wel erg lang! Je wilt immers de volgende dag ook kunnen varen als je de accu s’avonds aan de lader sluit.

Prijs voor een goede lader: vanaf plm 145 euro.

Pas op voor goedkope laders, bij het zg “doorladen” kans op ontploffing van de accu!

Controleer  elk seizoen het vloeistofniveau van de accu, en vul zo nodig bij met gedistilleerd water.

 Waar koop ik mijn uitrusting? 

Hieronder enige nuttige adressen in Utrecht:

 

1.Markus. De bekende winkelboot op het Merwedekanaal ,Keulse kade 400 t144 ,3531JZ Utrecht, tel.:2439210.(t.o. de Douwe Egbertsfabriek).

Alle scheepsbenodigdheden, Ook polyester boten, bb motoren, accu’s ,laders

2.Accuhandel “Draaiweg”, Draaiweg 52 ,3515EM Utrecht, tel.: 2734157 www.accus.nl3.Accuhandel “Miton”,Bartoklaan 19, 3533JA Utrecht, tel.:2926321  www.miton.nl4.Organisatie Electrisch Varen In Nederland (EVIN), www.evin.nl

motoren,laders,accu’s via diverse dealers, levering aan huis. (zie site)

5.Brezan automaterialen, Missisippidreef 12 ,3565CG Utrecht tel 2623111(voordelige automatische lader, accu’s prijzig.).

  

     Verdere adressen:

     Stichting Electrisch Varen, secretariaal: ‘sGravenbroekseweg 60, 2811GG Reewijk, tel.: 0182-

392788, redactie :jlabaar@hetnet.nl Heb je tips of aanvullingen: mail naar info@kleinebotenclubutrecht.nl

Copyright  : Kleine Boten Club Utrecht 2006

 Toevoeging 2008: electromotoren worden steeds goedkoper, er zijn bij diverse leveranciers sets verkrijgbaar   voor een electromotor  van 32 Ibs vanaf 250 euro incl lader en accu. zioe internet b.v. marktplaats onder buitenboordmotors, fluistermotor .FN                                                                                                                                    Droombootje                                                                                                                              Onderstaand gedicht mochten wij van Ingmar Heytze publiceren op onze site. Dit naar aanleiding van het verschijnen van het nieuwste Utrecht-prachtboek; over de singels van Utrecht , door architect Zocher in de 19e eeuw tot park getransfundeerd.  Hij noemde het Zocherpark  “de wandeling” . In dit boek wordt alleen het eerste deel van onderstaand gedicht geciteerd, het volledige gedicht lees je hieronder!  

droombootje (03-10-2005, AD-UN)

 

Volgend jaar woon ik precies mijn halve leven binnen de singels; mooie jaren, vol van onvervuld verlangen. Waarnaar? Naar een bootje. Wat kan heerlijker zijn dan op een zomeravond met een paar vrienden door de grachten tuffen, of beter nog, met je vriendinnetje? En dan picknicken, wijn drinken en stiekem overnachten onder een brug. Bijna al mijn vrienden hebben dezelfde, onstilbare hunkering. Ontelbare keren bezworen wij elkaar dat we ooit met zijn allen een bootje zouden nemen, als stadsjongens van de Kameleon. Het bleef bij woorden. Als Titaantjes zaten we al die jaren aan de eindeloos voortklotsende deining van grachten en singels, filosoferend over hoe ons leven zou veranderen als we eenmaal een bootje hadden; een bootje dat alles goed zou maken.

 

Met een bootje is het precies zo als met een motorfiets of een oldtimer; je voedt je verlangen ernaar met een schitterend, maar onrealistisch reclamespotje. Voor je geestesoog zweven alleen de spaarzame momenten dat je volop van het bootje geniet. Je ziet jezelf niet overboord slaan in vuil, ijskoud water, wanhopig zoeken naar een andere ligplaats, ruzie maken met instanties en vrienden, onderhoud uitvoeren, hang- en sluitwerk aanbrengen tegen diefstal, eindeloos hozen en tenslotte door de bodem zakken.

De wet van behoud van ellende geldt dubbel op het water. Voor alle vrijheid die een bootje biedt, krijg je twee keer zoveel problemen terug. Vorige week dinsdag stond er een weemoedig stemmende foto op de voorpagina van deze krant: de singels liggen vol met halfgezonken roestbakken. De ergste wrakken worden volgende maand weggehaald, als herfstblad van roestig staal en rottend hout. Zo gaan droombootjes naar de kelder.

 

Ingmar Heytze

 

voetnoot KBC: wij hebben de dichter uitgenodigd zich aan te melden voor KBC-activiteiten, teneinde inspiratie op te doen!

Geef een reactie