Op 14 april 2019 rond het middaguur hebben André van Schie (provinciale staten) en Marijn de Pagter (gemeenteraadslid) onder toeziend oog van Ron Voorham (leverancier Calpam smd oil) en Jaap van den Burg (KBC initiatiefnemer) de symbolische eerste liter blauwe diesel getankt. Plaats van handeling was de benzinepomp aan de Ringwade 2. Daarna is deze eerste liter in de boot van Willem gegoten en is er een rondje fossielvrij gevaren op de Vaartsche Rijn.
Na afloop hebben we geproost op dit snelle concrete resultaat: van idee naar uitvoering in slechts vier maanden.
Verdere media aandacht was er vorige week al in het AD/UN: de digitale versie en de papieren versie.
Met het tanken van deze brandstof vaar je CO2 neutraal en bereik je bijna 90 procent CO2-reductie over de hele keten, wat met het verhogen van het liggeld zelf, natuurlijk niet lukt, aldus Jaap van den Burg. De Kleine Boten Club dringt er bij de gemeente op aan om voor blauwe dieselgebruikers en hybride vaarders hetzelfde liggeldtarief toe te passen als voor electroboten. Dat zou wel reëel zijn, aldus Jaap, want over de hele keten genomen kun je zeggen dat voor kleine bootjes, blauwe diesel in bestaande motoren, zelfs schoner is dan elektrisch varen.
We hopen dat de Gemeente Utrecht dit initiatief op die manier steunt en ook passanten, bijvoorbeeld bij het passeren van de sluizen, ook actief gaat wijzen op de voordelen van deze brandstof. Dit geldt overigens ook voor auto’s, aggregaten etc. Zo kan iedereen een steentje bijdragen aan een schone leefomgeving in en om Utrecht. De KBC vindt het gebruik van deze brandstof een goed idee en zal deze danook promoten (zonder commercieel of financieel motief).
Credits aan Jaap die dit namens de KBC gerealiseerd heeft. Zie hier zijn volledige verhaal.
(bericht oorspronkelijk gepost 19 april 2019)