En ondertussen…. De gemeente is druk bezig

Beleidsnota Stadswater

Op 17 oktober in de Commissie MGOR besproken, voor definitieve besluitvorming in de gemeenteraad in november of december.

In het inmiddels ‘beleidsnota’ genoemde stuk zien wij twee van onze bezwaren nog niet verwerkt. Dit betreft:

1. De mogelijkheid tot hybride varen wordt niet besproken.

Wij zien graag een beleid als in Amsterdam met de mogelijkheid om enerzijds verplicht emissievrij in de stadswateren van Utrecht te varen, maar anderzijds elders, op lange trajecten waarbij meer vermogen en actieradius noodzakelijk is (rivieren, randmeren) gebruik te kunnen blijven maken van transitiebrandstof. Boten waar dit betrekking op heeft hoeven niet uit de stad geweerd te worden en kunnen op hun huidige ligplaatsen blijven.

Wij zien graag een aanpassing van beleid en tarifering liggeld in deze, als b.v. in Amsterdam.

2. De beleidsnota spreekt zichzelf tegen m.b.t. de doorgaande vaarroute door Utrecht.

Het is niet te verwachten dat de totale recreatievaart in Nederland in 2030 emissievrij zal zijn. Het is gevaarlijk om de recreatievaart om de stad via het Amsterdam-Rijnkanaal te leiden, de enige overblijvende verbinding bij afsluiting van de stad voor niet-emissievrije vaart.

Tarieven

De tarieven als genoemd in de Verordening Brug- schtut- en havengelden Gemente Utrechgt  gaan stijgen. Denk aan het door de Weerdsluis gaan, de brug- en liggelden. Vooral voor diesel ligplaatsen een hard gelag. Wij hebben hiertegen geprotesteerd, omdat er meer teveel op de watergebruiker wordt afgewenteld.